ساختار فرش تركمن و بررسي عناصر ظاهري آن از نگاه انسان شناسي هنر

ساختار فرش تركمن و بررسي عناصر ظاهري آن از نگاه انسان شناسي هنر

 براي توضيحات بيشتر و دانلود كليك كنيد

 

ads

 

  • ساختار فرش تركمن و بررسي عناصر ظاهري آن از نگاه انسان شناسي هنر
    ساختار فرش تركمن و بررسي عناصر ظاهري آن از نگاه انسان شناسي هنر
    دسته: هنر و
    گرافيك

    بازديد: 1 بار
    فرمت فايل: doc
    حجم فايل: 390 كيلوبايت
    تعداد صفحات فايل: 54

    هدف از اين پايان نامه ساختار فرش تركمن و بررسي عناصر ظاهري آن
    از نگاه انسان شناسي هنر مي باشد

    قيمت فايل فقط 22,000 تومان

    خريد

    دانلود پايان
    نامه 
    رشته
    هنر

    ساختار فرش تركمن و بررسي عناصر ظاهري آن از
    نگاه انسان شناسي هنر

    چكيده:

       فرش با  حيات مادي و معنوي تركمن
    مأنوس است و معرف هويت و عامل وحدت طوايف مختلف بشمار مي آيد.
    نقوش در فرش اصيل تركمن، داراي ساختاري مشخص و منسجم بوده و تا
    دهه هاي اخير مادر تركمن خود را ملزم به رعايت آن مي دانست.آگاهي
    از همخواني پديده هاي اقتصادي و طبيعت زيستي، با نقوش سبك جديد،
    مسأله اساسي اين تحقيق بوده است. هدف كلي
    تحقيق، شناخت دگرگوني نقوش فرش
    تركمن
     پس از پيروزي انقلاب اسلامي و مقايسه آن، بين
    دو طايفه گوگلان و يموت در استان گلستان است. فرضيه اصلي اين
    تحقيق، بيانگر آن است كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، نشر آگاهي و
    گسترش ارتباطات در دگرگوني نقش مايه هاي سنتي فرش
    دستباف تركمن
     مؤثر بوده است. 

       انسان شناسي هنر، شاخه اي از
    انسان شناسي فرهنگي است كه بدنبال بررسي ابعاد فرهنگي هنراست.
    لذا براي انسان شناسان هنر، فرهنگ(شيوه زيست اجتماعي)، ابزاري
    است براي فهم نظام زيبا شناختي.مطالعات انسان شناسان بيشتر
    معطوف به تعريف هنر، كاركردهاي گوناگون آن و پاسخ به اين سوال
    است كه چگونه اشكال هنري بازتاب جنبه هاي ديگر يك فرهنگ است؟ بر
    اين اساس، پس از بيان جايگاه هنر و زيبايي در فرهنگ تركمن،به
    موضوع هاي ذيل پرداخته مي شود:

      
    آيا در بين طوايف يموت و گوگلان، فرش به عنوان  يك هنر
    تلقي ميگردد؟

    –   فرش در جوامع مورد نظر چه
    كاركردهايي دارد؟

    –   چگونه فرش، جنبه هاي گوناگون
    فرهنگ تركمن را نمايان ميكند؟ 
     

    بيان مسئله:

       فرش، تنيده با زندگي تركمن است. فرش نه
    تنها، ارزشمندترين يادگار از مهارت خلاق مادر تركمن محسوب مي شود،
    بلكه، بدليل شيوه خاص زندگي (معيشت بر پايه شكار، گردآوري، سكونت
    گاه هاي موقت، ساختار اجتماعي- قبيله اي و…) منبع غني اي براي
    مطالعات مردم شناسي و تاريخي آنان نيز بشمار مي آيد.  در فرش
    هاي اصيل تركمن، ما به يك منبع زيبايي شناسي از كار و تلاش گروهي
    بر مي خوريم كه طي نسل هاي متوالي گردهم آمده و اگر خطري در كمين
    اين بازمانده گرانبهاي ازمنه دور دست و كهن باشد، همانا شرايط
    تمدن و تاراج گري زندگي كنوني است. بدون شك مطالعات انسان شناسانه
    بر روي يك فرهنگ، علاوه بر فراهم نمودن درك متغيرها موجبات شناخت
    عميق و همه جانبه، زمينه را براي ايجاد تحولات مثبت آگاهانه در
    زمينه هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي فراهم مي
    آورد. 

       پژوهش حاضر، بطور اخص با نگاهي انسان
    شناختي به بررسي و تحليل دگرگوني فرش تركمن هاي
    استان گلستان
     ( يموت و گوگلان) مي پردازد تا در اين
    ميان  بتوان، ضمن بيان ويژگي هاي زيبايي شناسي ذاتي 
    فرهنگ تركمن به موقعيت اجتماعي توليد، رواج و پذيرش اثر هنري توجه
    نمود. لازم به ذكر است كه هدف از تحقيق حاضر، ورود به مبحث
    نمادشناسي نقوش نبوده چرا كه خود مستلزم مطالعات و بررسي هاي
    درزماني و تطبيقي بسيار گسترده تري است.سؤال اصلي تحقيق اين است
    كه آيا تغييرات ساختاري دستبافته هاي تركمن طي دو دوره، بر اقتصاد
    خانوار و رفاه جامعه تأثير گذار بوده است؟ و يا دگرگوني هاي حادث
    در نقوش با سير پذيرش بازار همسو و هم جهت بوده
    است؟

    فهرست مطالب

     روش / ساختار فرش
    تركمن

               
         
     مقدمه……………

    3-1           
    هنر

    3-2           
    زيبايي

    3-3         
     بررسي جايگاه جوامع تركمن بر اساس مطالعات انسان شناسي

    3-4         
     تفاوت هاي عمده در فرم هاي هنري بين جوامع كوچك و پيچيده

    3-5         بررسي
    نقش هنر بر فرد و جامعه

    3-5-1     كاركردهاي هنر

    3-5-1-1  لذت حسي براي فرد

    3-5-1-2  يگانگي فرهنگي

    3-5-1-3  هنر و ثبت تاريخ فرهنگي

    3-5-1-4  نقش هنر در تداوم جامعه

    3-5-1-5  كنترل اجتماعي

    3-5-1-6  حفظ يا به چالش كشيدن وضع موجود

    3-6         ساختار
    فرش تركمن

    3-6-1      ابزار آلات قاليبافي
    تركمن

    3-6-1-2  دار

    3-6-1-3  شانه« داراق»

    3-6-1-4  گره

    3-6-1-5  پشم و رنگ

    3-7        فرهنگ قاليبافي

    3-7-1    باورها و آداب در بافت قالي

    3-7-2    چله كشي فرش

    3-8       مشخصات فرش
    تركمن

    3-9       منشأ نقش هاي
    قالي تركمن

    3-10     مظاهر مشخص قالي تركمن

    3-11     اسامي نقوش قالي تركمن

    3-12     نقش هاي تركمن و الهام
    از طبيعت

    3-13     گول

    3-13-1 انواع گول هاي سنتي در طوايف تركمن

    3-13     بعد از انقلاب

    3-14     عناصر صوري در مطالعه
    فرش تركمن

    3-14-1  مهارت در بافت

    3-14-2  نظم در ظاهر و
    مهارت

    3-14-3   فقدان مهارت

    3-14-4   تقارن

    3-14-5   تقارن معكوس

    3-14-6   ريتم

    3-14-7   طرح هاي حاشيه
    اي

    3-14-8   تزئين بخش هاي مهم

    3-14-9   نماد پردازي

    3-14-10 فقدان ثبات تصويري 

    3-14-11 فقدان يكدستگي نمادها

    3-14-12 نام نقش ها

    3-14-13 توزيع جغرافيايي تفسير طرح هاي مشابه

    3-14-14 استنباط از معني

    3-14-15 ثبات نمونه هاي شيوه كار در مقابل ثبات
    تفسير

    3-14-16 سوء تغيير در تقاضا

    3-14-17 تأثير سطوح تزئيني

    3-14-18 سبك

    3-14-19 ثبات شكل

    3-14-20 تبديل شكل در موارد جديد

    3-14-21 تعيين فني شكل

    3-14-22 ويژگي انحصاري سبك

    3-14-23 نقش مايه هاي تركيبي

    3-14-24 بافنده در محدوده فرهنگي خود

    3-14-25 سيطره سبك بر نوآوري

    3-14-24 عناصر شاخص سبك

    3-14-27  نابساماني هاي كيفي

    3-15       عوامل عمده عدم
    ثبات رنگ در منطقه

    3-16        مشكلات فرش
    تركمن در مصاحبه با بافندگان

               
           پي نوشت

    منابع

    قيمت فايل فقط 22,000 تومان

    خريد

    برچسب ها :
    ساختار فرش تركمن و بررسي عناصر ظاهري آن از نگاه انسان شناسي
    هنر
    ,
    ساختار فرش تركمن
    ,
    بررسي عناصر ظاهري فرش تركمن
    ,
    نگاه انسان شناسي هنر به فرش تركمن
    ,
    بررسي فرش تركمن از ديدگاه انسان شناختي
    ,
    عناصر صوري در مطالعه فرش تركمن
    ,
    انواع گول هاي سنتي در طوايف تركمن
    ,
    دانلود پايان نامه ساختار فرش تركمن

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.