دادخواست به چه معناست؟ خواهان و خوانده كيستند؟

دادخواست به چه معناست؟ خواهان و خوانده كيستند؟

دادخواست به معناي حق و عدالت طلبيدن و دادخواهي كردن است. شخصي كه دادخواست را ارائه مي‌دهد، خواهان نام داشته و مدعي وجود حقي براي خود مي‌باشد و با دعوت طرف ديگر پرونده، يعني مدعي عليه، او را به چالش براي احقاق حق خود، نزد دادگاه صالح به رسيدگي پرونده و قاضي عادل مي‌طلبد.

مدعي بايد با در دست داشتن دلايل خود، به دادگاه مراجعه كرده و در دادخواست، فهرست آن را ذكر نمايد. همان‌طور كه در فقه نيز آمده است، ارائه دليل با مدعي است لذا با داشتن وكيل حقوقي و كيفري متخصص و خبره  و مشورت با آن مي‌توان بهترين دلايل را جمع‌بندي و ارائه داد.

ادعاي مطرح‌شده در قالب دادخواست، بايد در قالب‌هاي شكلي و قانوني اصلي تنظيم و ارائه شود و درصورتي‌كه شرايط شكلي و قانوني آن رعايت نگردد، با رد دادخواست از طرف دادگاه و يا شوراي حل اختلاف مواجه خواهيد شد. پس شرط اوليه رسيدگي دادخواست در دادگاه صالح، تقديم درست و صحيح آن مي‌باشد.

 

چگونگي شرايط طرح دعوا

  • اهميت منجز بودن حق در شرايط طرح دعوا: حقي كه به ما اجازه طرح دعوا مي‌دهد بايد در زمان ارائه دادخواست وجود داشته باشد و به‌عبارت‌ديگر، احتمالي و معلق نباشد.
  • اهميت ذي‌نفع بودن در شرايط طرح دعوا: مدعي بايد در صورت پيروزي در دعوا، نفعي از حكم دادگاه به دست آورد و در غير اين صورت، به دليل عدم منفعت براي مدعي، دادخواست رد خواهد شد.
  • اهميت سمت داشتن در شرايط طرح دعوا: شخصي كه دادخواست مي‌دهد بايد يا خود مدعي دعوا باشد و يا وكيل حقوقي و كيفري ، وصي و يا قيم مدعي باشد و در غير اين صورت، دادخواست به دليل عدم داشتن سمت فرد ارائه‌ دهنده، رد خواهد شد.
  • اهميت اهليت داشتن در شرايط طرح دعوا: كسي كه اقامه دعوا مي‌كند، بايد براي ارائه دادخواست، اهليت لازم ذكرشده در قانون را داشته باشد. فرد مذكور نبايد محجور و مجنون باشد و بايد حتماً به سن قانوني رسيده باشد و در صورت نداشتن شرايط مذكور، ولي يا قيم او مي‌تواند به نيابت از او اقامه دعوا كرده و احقاق حق كنند.
  • اهميت قانوني و مشروع بودن حق: موضوع ادعاشده بايد ازنظر شرع و قانون، قابليت رسيدگي و بررسي در دادگاه صالحه را داشته باشد و درصورتي‌كه حق از طريق نامشروع همچون قمار به‌دست‌آمده باشد، قابليت بررسي در دادگاه را ندارد.

وجود اشكال در هر يك از مباحث ذكرشده مي‌تواند از دلايل رد دادخواست و تحميل هزينه اضافي بر مدعي باشد. با داشتن وكيل حقوقي و كيفري مجرب كه آگاهي لازم در خصوص دادخواست و نحوه تنظيم و ارائه آن داشته باشد مي‌توانيد گام مهمي جهت پيروزي خود در دادگاه برداريد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.