- تحقيق درباره تحقيق درباره دين و مذهب
فهرست مطالب
مقدمه
هدف پژوهش
شيوه گردآوري اطلاعات
ابزار گردآوري اطلاعات
تعريف دين
فرق كلي دين و مذهب چيست؟
منشا دين و اديان
ضرورت بحث دين
بحث ضرورت
رابطه انسان و دين
رابطه دين با علم
رابطه دين با اخلاق
رابطه دين با جامعه شناسي
رابطه دين با روانشناسي
رابطه دين و دموكراسي
رابطه دين و سياست
نقش دين در زندگي
1-پاسخ به احساس تنهايي:
2- كاهش دادن ترس از مرگ:
3-كم كردن رنج و تعب:
4-معنا دادن به زندگي آدمي:
5-جلوگيري از بحران هاي رواني:
نتيجه گيري
منابع:مقدمه
دين, واژه اي است عربي كه در معاجم و كتب لغت معاني بسياري براي آن ذكر شده است مانند: ملك و پادشاهي، طاعت و انقياد، قهر و سلطه ، پاداش و جزاء، عزت و سرافرازي ، اكراه و احسان، همبستگي، تذلل و فروتني، اسلام و توحيد، عادت و روش، رياست و فرمانبرداري و …
در آيات قرآن نيز به معاني لغوي دين اشاره شده است و كلمه دين در آيات بكار رفته است ودر هر آيه اي معناي مخصوص خودش را دارد. چنانكه خداوند مي فرمايد: «هوالذي ارسل رسوله بالهدي ودين الحق، » كه در اين آيه دين به معني كيش و شريعت آمده است و يا مي فرمايد:«فاعبدالله مخلصاً له الدين، » و در اينجا دين به معناي توحيد و يگانگي ميباشد . همين موارد استعمال واژه دين در قرآن ميتواند به عنوان راهي براي شناسايي و به دست آوردن تعريف دين از ديدگاه اسلام شمرده شود كه «دين عبارت است از اطاعت، گرايش، فرمانبرداري و تسليم در برابر حقيقت» كه در اين صورت، با معاني لغوي نيز سازگاري خواهد داشت.هدف پژوهش
انسان نمى تواند بدون داشتن ايده و آرمان و ايمان , زندگى سالم داشته باشد و يا كارى مفيد و ثمر بخش براى بشريت و تمدن بشرى انجام دهد. انسان فاقد هرگونه ايده و ايمان , يا به صورت موجودى غرق در خودخواهى در مى آيد كه هيچوقت از لاك منافع فردى خارج نمى شود , و يا به صورت موجودى مردد و سرگردان كه تكليف خويش را در زندگى و در مسائل اخلاقى و اجتماعى نمى داند. هدف از اين پژوهش اين است كه بدانيم كه دين و مذهب در زندگي ما چه نقشي دارد و چه ارتباطي مي تواند با زندگي انساني داشته باشد.
شيوه گردآوري اطلاعات
شيوه جمع آوري اطلاعات بصورت كتابخانه اي بوده و با توجه به اسناد و كتب كه توسط نويسندگان و متتخصصان در اين زمينه نوشته شده جمع آوري شده است . البته با توجه به پيشرفت ارتباطات از سايت هاي اينترنتي نيز كمك گرفته شده است.ابزار گردآوري اطلاعات
كتاب ، مجله ، اينترنتتعريف دين
واژه دين از مفاهيمي است كه همواره در ميدان آراء و نظرات گوناگون صاحبنظران قرار داشته و توافق مشترك درباره آن وجود ندارد. به صورتي كه حتي عدهاي از محققان آن را قابل تعريف نميدانند.به هر حال مي توان دين را اينگونه تعريف نمود: دين ، مجموعه (سيستم) حقايقي هماهنگ و متناسب از نظامهاي فكري (عقايد و معارف)، نظام ارزشي (قوانين و احكام) و نظام پرورشي (دستورات اخلاقي و اجتماعي) است كه در قلمرو ابعاد فردي، اجتماعي و تاريخي از جانب پروردگار متعال براي سرپرستي و هدايت انسانها در مسير رشد و كمال الهي ارسال ميگردد.
به ديگر سخن، مجموعه اي است از عقايد و قوانين و مقرراتي كه هم به اصول فكري بشر نظردارد و هم در باره اصول گرايشي وي سخن ميگويد و هم اخلاق و شئونزندگي او را تحت پوشش قرار ميدهد.
تعاريف متعدد از دين ارائه شده است مثلادانشمند بزرگ اسلامي و مفسر گرانقدر مذهب شيعه، علامه طباطبايي ، دين را اينگونه تعريف ميكند :
«دين، عقايد و يك سلسله دستورهاي عملي و اخلاقي است كه پيامبران از طرف خداوند براي راهنمايي و هدايت بشر آورده اند، اعتقاد به اين عقايدو انجام اين دستورها، سبب سعادت و خوشبختي انسان در دو جهان است» ويا برخي از دانشمندان غربي گفتهاند: دين عبارت است ازاعتقاد به موجودات روحاني .
و يا عده اي ديگر گفتهاند: دين نظام يك پارچهاي از باورها وعملكردهاي مرتبط به چيزهاي مقدس است كه از طريق آنها گروهي ازانسانها با مسائل غايي زندگي بشري مرتبط مي باشد
برخي ديگر گفتهاند: دين اعتقاد به خدايي سرمدي است. يعني، اعتقاد به اينكه حكومت و ارادهاي الهي بر جهان حكم ميراند.
و بعضي ديگر مينويسند: جوهر دين عبارت استاز احساس وابستگي مطلق . به هر حال هر كدام از دانشمندان اسلامي و غربي و علماي اديان كوشيده اند تا بر اساس نگرش و اعتقاد خود تعريفي كامل از دين عرضه كنند. به همين دليل آنها در ادراك دين بر جنبه هاي مختلفي تاكيد نموده اند.
شريعت داراي دو معني عام و خاص مي باشد در معناي خاص عبارتست از احكام و دستورات و عبادات و اخلاقياتي است كه هر پيغمبر مي آورد. و شريعت هر پيغمبري بر حسب مقتضيات زمان و مكان و امت وقوم او با شريعت ديگري فرق ميكند، شريعت در معناي خاص با مفهوم دين متفاوت است. شريعت در معناي عام به معني ايمان به مبادي غيبي است از روي كمال خلوص قلب و صفاي نيت و تمام پيامبران مردم رابه آن دعوت مي كردند و هيج اختلافي در اين اساس ميانشان نيست و لذا دراين معنا با مفهوم دين يكي است. مثلاً گفته ميشود شريعت اسلام كه منظور دين اسلام ميباشد.
اين اصطلاح به دو مفهوم عام و خاص بكار رفته است.در مفهوم خاص عبارتست از شاخه اي مخصوص از دين مانند مذاهب شيعه و تسنن نسبت به دين اسلام. و در مفهوم عام و كلي با مفهوم دين مترداف و همسان است. چنانكه گفته ميشود مذاهب اسلام و مذهب زرتشت كه مقصود دين اسلام و دين زرتشت ميباشد.
يك تئوري كلي درباره جهان هستي همراه با يك طرح جامع، هماهنگ و منسجم است كه راه انسان را در زندگي مشخص ميكند و هدف آن سعادت و تكامل اوست. به عبارت ديگر ايدئولوژي يك سلسله آراء كلي و هماهنگ درباره رفتارهاي انسان است و مجموعه اي از بايدها و نبايدها در زندگي و رفتار انسان ميباشد. در ايدئولوژي بينشها، گرايشها، روشهاو كنشهاي انسان مشخص مي شوندو شكل ميگيرند.
عبارتست از نگرش انسان به هستي و توجيه و تبيين آن در رابطه با انسان به عبارت ديگر ديد كلي كه انسان از جهان هستي دارد و بر اساس آن به تعبير وتفسير آن مي پردازد جهان بيني ناميده ميشود و به طور كلي برداشت كلي انسان از جهان هستي را جهان بيني او مي گويند.
جهان بيني انواع گوناگوني دارد، بر اساس پذيرفتن ماوراءالطبيعه و يا انكار آن ميتوان جهان بيني را به جهان بيني الهي و جهان بيني مادي تقسيم نمود.در كل گفته اند: جهان بيني سه گونه است : علمي، فلسفي، مذهبي.
مجموعي ايست كه در ابتدا به تفسير انسان و جهان مي پردازد و سپس بايدها و نبايدهاي انساني را مشخص و معين ميسازد. هم نياز انسان را به جهان بيني مرتفع ميكند و هم يك نظام ارزشي براي زيستن و چگونه زيستن ارائه ميدهد. در واقع مكتب مجموعه جهان بيني و ايدئولوژي يك انسان ميباشد.
تاريخ پيدايش دين همزمان با پيدايش انسان است و دين خدا كه همان دين اسلام است (ان الدين عندالله الاسلام) از نخستين روز پيدايش بشر همراه وي بوده است و اولين فرد انسان حضرت آدم پيامبر خدا و منادي توحيد و يگانه پرستي بوده است و اديان شرك آميز همگي در اثر تحريفات و اعمال سليقه ها و اغراض فردي و گروهي پديد آمده است. در قرآن كريم تصريح شده نسل كنون بشر به دو نفر مرد و زن منتهي است بنام آدم و حوا.آدم پيغمبر بوده و وحي هاي آسماني به وي نازل مي شده است.
دين آدم بسيار ساده بوده است و پس از آدم و زوجه اش فرزندانش روزگاري با نهايت سادگي بدون اختلاف مي گذرايندند، چون روز به روز شماره افراد افزوده و به قبائل مختلف تقسيم شدند و درهر قبيله نيز بزرگاني يافت مي شدند كه افراد قبيله به آنان احترام مي گذاشتند و حتي پس از مرگ نيز مجسمه هاي ايشان را مي ساختند و مورد ستايش قرار ميداند و از همين روزگار بت پرستي در ميان رواج گرفت چنانكه در اخبار امامان وارد شده كه پيدايش بت پرستي از اين راه بوده است و تاريخ بت پرستي نيز همين معني را تائيد ميكند.
كم كم در اثر اجحافاتي كه اقويا به ضعفا مي نمودند اختلافاتي بين مردم پيدا شد اين اختلافات باعث به وجود آمدن فرقه هاي مختلف گرديد. به هر حال طبق آيات قرآن مانند :
«كان الناس امه واحده فبعث الله النبيين مبشرين و منذرين و انزل معهم الكتاب بالحق ليكم بين الناس فيما اختلفوا فيه »
- یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶ | ۲۲:۴۳
- ۳۴ بازديد
- ۰ نظر